Gandi Fi
Multi Niche Blog

Miksi kannattaa syödä terveellisesti? – 8 loistavaa syytä!

Terveelliset elämäntavat ovat trendi, joka ei koskaan lopu. Nyt jos koskaan ihmiset ihannoivat sosiaalisessa mediassa toimivien vaikuttajien ja kauniiden naisten sekä lihaksikkaiden miesten vartaloita. Jotkut saattavat ajatella, että pelkästään harjoittelu kuntosalilla ja lenkkeily luonnossa voisi viedä tuohon samaan lopputulokseen. Asia ei kuitenkaan valitettavasti ole näin.

On olemassa sanonta, että huonoa ruokavaliota ei voi kompensoida harjoittelemalla. Jos ruokavalio on retuperällä, ei mikään määrä liikuntaa korvaisi kaikkea sitä pahaa, mitä ihminen tekee huonosti syödessään. Pelkästään terveellisellä ruokavaliolla voisi saavuttaa upeita tuloksia, ilman, että harrastaisi liikuntaa laisinkaan. Hyvältä näyttäminen ei kuitenkaan ole ainoa syy sille, miksi ihmisen kannattaisi syödä terveellisesti. Kaikessa kannattaa kuitenkin muistaa kohtuus. Siinä ei ole mitään väärää, että joskus rentoutuu hyvän ruuan parissa ja hyödyntää uudet casino bonukset, joita nettikasinot pelaajilleen tarjoavat.

8 syytä, miksi terveellinen ruoka kannattaa

1. Parempi suorituskyky

Ruoka on ihmisen bolttoaine. Sen avulla keho saadaan liikkeelle ja toimimaan mahdollisimman hyvin. Mitä monipuolisempi ruokavalio on, sitä helpompaa esimerkiksi liikunnalliset tavoitteet on saavuttaa.

2. Energisyys ja iloisuus

Terveellisellä ruoalla ei suinkaan ole vaikutusta ainoastaan kehoon, sillä se vaikuttaa myös mieleen. Epäterveellinen ruokavalio on yhdistetty esimerkiksi ahdistuksen syntymiseen. Kun ruoasta löytyy D-vitamiinia, hyviä rasvoja ja aminohappoja, kykenee se selättämään apean mielen. Myös B-vitamiini saa ihmisen toimimaan paremmalla teholla.

3. Paremmat yöunet

Kun ihminen syö paremmin, hän myös nukkuu paremmin. Ruokavaliolla on suuri vaikutus yöunien laatuun. Jos esimerkiksi syö karkkia ennen nukkumaanmenoa, menee keholla koko yö sitä sulattaessa, eikä näin ollen varsinaista palautumista ehdi tapahtua laisinkaan.

4. Vähemmän stressiä

Ruoka vaikuttaa suuresti myös stressitasoihin. Esimerkiksi kaliumilla kyetään vähentämään kortisolin eli stressihormonin määrä kehossa. Tumma suklaa vähentää stressiä siksi, koska se vähentää adrenaliinin tuottamista.

5. Vastustuskyky paranee

Jos ruokavalio koostuu mistä sattuu, ei tarvitse ihmetellä, jos keväällä sattuu sairastumaan. Sairastumista voi ennaltaehkäistä sillä, että ruokavaliosta löytyy sellaisia raaka-aineita, joista löytyy vitamiineja, probiootteja sekä antioksidantteja. Tällaisiin ruokiin lukeutuvat muun muassa jogurtti, tonnikala, vihreä tee sekä kurpitsansiemenet.

6. Tulehdusarvot laskevat

Kehon tulehdustila on sellainen asia, joka on liitetty moneen eri sairauteen ja vaivaan. Tutkimusten mukaan tulehdustiloja pystytään vähentämään esimerkiksi täysjyvätuotteiden avulla. Tulehduksia sen sijaan ylläpitää prosessoidut viljat sekä sokeri.

7. Suolisto toimii paremmin

Kukapa ei joskus olisi kärsinyt vatsavaivoista? Maha möyrii, sitä korventaa tai se kuplii. Vatsavaivojen kimppuun voi kuitenkin hyökätä oikeantyyppisellä ruokavaliolla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös terveellinen ruoka voi tehdä suolistolle tepposet.

8. Sydän voi paremmin

Oikeanlaisesta ruokavaliosta kiittää myös sydän. Esimerkiksi kasvissyöjät kärsivät muita vähemmän sydän- ja verisuonisairauksista. Myös pähkinät alentavat sydänkohtausriskiä.

Mitä virheitä ihmiset tekevät yrittäessään syödä terveellisesti?

Monet ihmiset koittavat syödä parhaansa mukaan terveellisesti, ja samalla kenties aloittaa liikkumisen ja paremmin nukkumisen. Näin monen asian korjaaminen voi yhtä aikaa olla kuitenkin haastavaa. Mikä paperilla kuulostaa oikein unelmaidealta ja täydelliseltä elämänmuutokselta, osoittautuu arkielämässä huomattavasti vaikeammaksi tehdä. Mitä kaikkia virheitä tällä terveellisellä elämänmatkalla voi sitten tehdä?

Liika luottamus mainoksiin

Monet, jotka ovat vasta painonpudotuksen tai terveellisen elämän alkuvaiheessa, eivät vielä tiedä, mitä kannattaisi oikeasti tehdä. Silloin saatetaan vain valita kaupasta pelkästään sellaisia tuotteita, joilla on hyvät mainoslauseet. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kärry täyttyy tuotteista, joissa lukee esimerkiksi “vähäkalorinen”, “sokeriton” tai “rasvaton”. Ne voivat kuulostaa hyvältä, mutta lähes poikkeuksetta näillä asioilla on kääntöpuolensa. Jos tuotteesta koitetaan esimerkiksi vähentää rasvaa, tulee tilalle useimmiten aimo annos sokeria ja suolaa.

Terveellisten ruokien liiallinen syöminen

Usko tai älä, myös terveellinen ruoka voi lihottaa. Ihmiset kuitenkin unohtavat maltillisuuden täysin, koska ruuan ajatellaan olevan terveellistä. Vaikka avokadot tai pähkinät sisältäväisitkin paljon hyviä rasvoja, tulee niiden mukana myös todella iso määrä kaloreita. Terveellisistäkin ruoka-aineista alkaa kertymään kaloreita, tärkkelystä ja sokereita. Vaikka uudet casino bonukset ovatkin hyödyntämisen arvoisia kasinopelejä pelatessa, ei niidenkään parissa kannata viettää koko päivää. Kohtuus siis ihan kaikessa!

Liika ankaruus itseään kohtaan

Huono idea on myös se, että hyppäisi suoraan syvään päähän esimerkiksi ankaran dieetin muodossa. Jos keho ei saa riittävästi kaloreita, elimistön aineenvaihdunta hidastuu ja silloin hidastuu myös painonpudotus. Jos on jatkuvasti nälkä, on hyvin todennäköisesti myös kärttyinen ja voimaton, eikä silloin jaksa esimerkiksi liikkua.

Hiilihydraattien poisjättö

Tämä on virhe, jonka suurin osa ihmisistä tekee. Tämä on samalla kaikista suurin virhe, jonka voi tehdä. Hiilarihydraatteja löytyy monista eri ruoka-aineista, eikä niitä kannata missään tapauksessa vältellä. Tärkein asia on kiinnittää huomiota niiden laatuun. Jätä esimerkiksi vaaleat viljat vähemmälle ja ota tilalle täysjyvätuotteita. Yksi tärkeimmistä kehon energianlähteistä ovat nimenomaan hiilihydraatit, joten niiden arvoa ei kannata vähätellä.

Herkkujen hylkääminen

Monesti ihmiset tekevät sen virheen, että kaikki epäterveellisyys koitetaan lopettaa kuin seinään. Se taktiikka tuskin on koskaan toiminut. Päinvastoin, herkkuihin voikin tulla hirveä pakkomielle. Jos itselleen asettaa turhan tiukat säännöt, on lopputuloksena hyvin usein epäonnistuminen. Siitä voikin seurata liiallinen syöminen ja entistä pahempi olo itsestään. Tähän hyvä vinkki onkin sääntö, joka kulkee nimellä 80/20. 80% ruokavaliosta olisi hyvä olla terveellistä ja loput 20% voi sitten olla jotain muuta. Sama periaate voi olla esimerkiksi nettikasinoilla pelaamiseen. Ota käyttöön uudet casino bonukset 80% ajasta, ja käytä maksimissaan 20% ajasta omia rahoja.

Comments are closed.