Yrityslahja on oiva tapa markkinoida
Yrityslahjat ovat tuotteita, joihin on liitetty yrityksen logo. Niitä annetaan lahjaksi yrityksen eri sidosryhmille, kuten asiakkaille, työntekijöille ja muille yhteistyökumppaneille. Se voi olla parhaimmillaan tehokas tapa markkinoida yritystä ja sen tunnettuutta. Tämä artikkeli on sponsoroitu.
Rakkaalla lapsella on usein monta nimeä ja niin on yrityslahjan kohdallakin. Sitä voidaan kutsua myös liikelahjaksi, asiakaslahjaksi tai mainoslahjaksi. Niissä voi olla arkikielessä eri merkityksiä. Mainoslahjana voidaan tarkoittaa tuotteita, joiden ensisijaisena tarkoituksena on edistää myyntiä. Liikelahjat ja yrityslahjat puolestaan toimivat yrityksen muille sidosryhmille.
Massasta on erottauduttava – yrityslahja voi auttaa
Kova kilpailu on lähes aina läsnä liikemaailmassa. Se pakottaa yritykset näyttämään parastaan, koska huomiota on saatava. Kun asiakas huomaa yrityksen, tarttuu hän todennäköisemmin tilaisuuteen ja kokee sen palvelut ja tuotteet houkuttelevammaksi.
Asiakas voi saada mieleenpainuvan kokemuksen yrityslahjalla. Yrityslahjoja voi olla monenlaisia ja monet asiakkaat ovatkin ilahtuneet esimerkiksi pipoista, mukeista ja kynistä, joihin on painettu yrityksen logo. Kynät painatuksella on yksi esimerkki hienosta lahjasta, joka näkyy ja kuuluu.
Onnistunut yrityslahja vahvistaa asiakkaiden sitoutuneisuutta yritystä kohtaan, mikä on monelle yritykselle kultaakin kalliimpaa. Myönteinen imago saa lahjan vastaanottajan palaamaan ilolla yrityksen piiriin toistamiseen ja tämä voi vaikuttaa suotuisasti myös bränditietouden kehittämiseen.
Yrityslahjalla oivallista markkinointia
Onnistunut yrityslahja voi olla mainio tapa markkinoida ja viestittää yrityksen toiminnasta. Kun lahjaan on liitetty kirkkaasti yrityksen logo, on se matkassa mukana kohti myönteistä mielikuvaa. Yrityslahjat voivat olla näin ollen loistava markkinointikeino ja viestintää voi kanavoida lähes kaikille yhteistyökumppaneille.
Yrityslahjan kanssa ei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin, koska pienikin ele riittää monissa tapauksissa. Jos esimerkiksi kynässä komeilee yrityksen logo, voi sekin olla mukava keino lisätä tunnettuutta.
Yrityslahja kannattaa liittää yrityksen toimintaan ja arvoihin jollain tapaa. Sen pitäisi kertoa jotain merkittävää yrityksestä, jossa käyttäjä ja muut silmäparit näkevät jotain sen arvoista ja toimenkuvasta.
Aineeton yrityslahja vaihtoehtona
Yrityslahjojen ei välttämättä tarvitse olla aina tuotteita, vaan yhteistyökumppaneille voidaan tarjota myös elämyksiä. Aineettomat lahjat ovat kasvattaneet suosiotaan viime aikoina.
Ne voivat olla toisaalta kalliimpia eikä niitä voi yleensä skaalauttaa, eli jaella kaikille sidosryhmille edullisten mainoslahjojen tapaan.
Sen takia aineettomia lahjoja annetaan enimmäkseen yrityksen sisäisille sidosryhmille, toisin sanoen työntekijöille. Aineettomat lahjat ovat erityisiä elämyksiä, joita koetaan yleensä kerran. Ne sopivat loistavasti esimerkiksi osaksi tiimipäivää, jossa halutaan strategiasuunnittelujen lisäksi virkistäytyä porukalla.
Yhdessä koettu aineeton lahja voi tarjota erittäin kaivattua virkistystä, jos se viihdyttää jokaista tiimin jäsentä. Riskinä on nimittäin se, että siitä eivät kaikki työporukassa nauti. Sen takia se kannattaa miettiä huolellisesti, jottei siinä mennä äärimmäisyyksiin.
Kaikilla osallistujalla tulisi olla oikeus nauttia siitä tuntematta itseään turvattomaksi tai muutoin epämukavaksi. Jos kokemus on jollain tavalla ikävä, kääntyy idea aineettomasta lahjasta tarkoitusta vastaan.
Comments are closed.